Forretningsbetingelser
Forretningsbetingelser for Nordsjællands IT Service ApS, CVR 30495241
1. Formål og omfang
Dette er standard forretningsbetingelser og vilkår for Nordsjællands IT Service ApS, herefter NSITS, ved levering af Software, Hardware, IT Service og Konsulentydelser til vores kunder.
Nærværende standard betingelser og vilkår gælder altid for handel med vores kunder, men kan blive fraveget i konkrete skriftlige aftaler med enkelte kunder, ved skriftlig accept fra begge parter.
2. Leveringstidspunkt
Med mindre andet er aftalt, anses levering af software- og hardwareprodukter for sket, når produkterne er udleveret fra NSITS (ab lager), hvilket gælder, selvom NSITS påtager sig at forsende produkterne til den af kunden oplyste leveringsadresse.
Såfremt NSITS skal yde konsulentbistand til IT Installation, IT Service, IT Support, Rådgivning mv. hos kunden eller hos NSITS, afregnes dette efter medgået tid & materialer. Ansvaret for og udgiften til indretning samt vedligehold af installationssted, herunder indkøb af nødvendig hardware, kabling mv. er NSITS uvedkommende, med mindre dette er explicit aftalt på forhånd.
3. Pris og betaling
For større software eller hardware leverancer gælder den pris, der angives i tilbud, der accepteres af kunden, i det omfang tilbuddet accepteres inden acceptfristens udløb.
Ved mindre software eller hardware leverancer gælder den fakturerede pris, fx. enkelte dele hardware/software til brug for reparation, ved IT Support, IT Service mv.
For konsulentydelser gælder de fakturerede timesatser med tillæg af eventuel forsendelse/kørsel gebyr, se nærmere under punkt 7 nedenfor. Alle priser angives eksklusive moms.
Software- og hardwareprodukter faktureres ved levering og konsulentydelser faktureres løbende.
NSITS forbeholder sig ret til at fakturere kunden for køb af software og hardware allerede fra bestillingsdatoen.
Leveringen vil således ikke finde sted, før fakturabeløbet er modtaget hos NSITS.
Fakturaer er forfaldne til betaling senest 8 dage efter fakturadato, hardware og software leverancer er dog forfaldne netto kontant.
Ved forsinket betaling er NSITS berettiget til at opkræve morarente fra forfaldstidspunktet med 2 % pr. påbegyndt måned og iværksætte rykkerprocedure jf. gældende lovgivning.
Såfremt en faktura ikke senest er betalt på forfaldstidspunktet, er NSITS uden nogen former for ansvar berettiget til at tilbageholde alle fremtidige ydelser og spærre kundens konto.
4. Ejendomsforbehold
Solgte software- og hardwareprodukter, herunder opdateringer mv., er solgt med ejendomsforbehold og er NSITS ejendom, indtil kunden har betalt købesummen med tillæg af renter og omkostninger samt eventuelle udgifter vedrørende det solgte, som måtte være afholdt af NSITS på kundens vegne.
Indtil købesummen er betalt, forpligter kunden sig til på behørig vis at drage omsorg for det solgte, herunder at holde det solgte forsikret til den fulde værdi. Kunden forpligter sig til ikke at overdrage, flytte, pantsætte, udleje, udlåne eller på anden måde at disponere over det solgte uden NSITS samtykke.
5. Forsinkelse
Ved forsinkelse af software- & hardwareleverancer samt konsulentydelser vil NSITS forsøge at afbøde kundens gener eller træffe aftale om nyt leverancetidspunkt.
5. Særlige vilkår for levering af hardware & software
Reklamation over fejl og mangler skal ske skriftligt til NSITS straks efter, at kunden har konstateret forholdet. Kunden skal konkret angive og på forlangende vise, hvordan fejlen ytrer sig, hvorefter NSITS så vidt mulig vil udbedre fejlen.
Kunden skal reklamere skriftligt over mangler inden 3 uger fra leveringstidspunktet. Har NSITS installeret hardware eller software hos kunden, regnes tidsfristen fra installationsdagen.
IT/Netværk Service og IT/Netværk Support er ikke omfattet af reklamationsretten.
7. Særlige vilkår for levering af service-, support- og konsulentydelser
7.1 Service-, support- og konsulentvederlaget
Service-, suppport- og konsulentydelser afregnes efter faktisk medgået tid, uanset eventuelle estimater afgivet af NSITS med tillæg af eventuel materialeforbrug til brug for løsning af en given opgave.
Timeprisen faktureres for hver påbegyndt time til de til enhver tid gældende listepriser fra NSITS.
IT/Netværk Service og IT/Netværk Support er ikke omfattet af reklamationsretten.
Arbejde udført uden for normal arbejdstid, hverdage fra kl. 8.00 til 18.00, faktureres som overtidsarbejde med et tillæg til listepriserne på 100 %, så vidt det er muligt at fremskaffe ressourcer til dette.
Arbejde, som kunden ønsker udført i weekender og på helligdage, faktureres med et tillæg til listepriserne på 200 %, så vidt det er muligt at fremskaffe ressourcer til dette.
Kørselgebyr afregnes pr. påbegyndt 15 min. med den til enhver tid gældende listepris og eventuelle udgifter til hotelophold, forplejning, fly-/færgebilletter, broafgifter mv. faktureres derudover svarende til de faktiske udgifter.
Kørselgebyr dækker følgende:
- Omkostninger til drift og service af servicebil
- Omkostninger til opstart/afvikling af servicekørsel
- Løn til konsulent under kørsel
NSITS er berettiget til for igangværende arbejde med et varsel på 30 dage til den 1. i en måned at ændre listepriserne ved fremsendelse af nye listepriser til kunden.
7.2 Kundens forhold
Det er en forudsætning for konsulentarbejdets udførelse:
- At kunden gør konsulenterne bekendt med den for opgavens løsning relevante information
- At kunden frit stiller de nødvendige og lovlige arbejdspladser til rådighed for konsulenterne
- At kunden medvirker til at tilrettelægge arbejdet, og tildeler evt. ressourcer, så konsulentydelsen kan leveres som forudsat
- At kunden i det omfang det er nødvendigt for opgavens løsning, giver konsulenten den fornødne adgang til kundens IT Systemer, herunder dokumentation, passwords mv.
- At kunden altid har sikret egne rutiner, herunder sikret at der er taget tilstrækkelig backup således, at kundens data til enhver tid let kan rekonstrueres
I det omfang NSITS ikke kan levere konsulentydelser som forudsat på grund af kundens forhold, skal kunden dække NSITS tab i den anledning, og NSITS forbeholder sig ret til på trods af, at der ikke leveres ydelser, at fakturere forgæves afholdte udgifter/omkostninger, herunder kørsel, support- og konsulenttimer, der var afsat til løsning af kundens opgave.
Modtager NSITS IT imidlertid i god tid (mindst en hverdag), inden levering af ydelserne underretning om, at kunden ikke kan aftage ydelserne, er NSITS dog forpligtet til at udfolde rimelige bestræbelser på at afsætte de pågældende konsulenter til anden side, således at tabet reduceres mest mulig.
7.3 Mangler
Kunden skal reklamere skriftligt over mangler så snart disse konstateres, og reklamationen skal angive hvori manglerne består, og kunden skal være NSITS behjælpelig med at genskabe de pågældende forhold under hvilken, manglen gav sig til kende.
For at kunne påberåbe sig mangler overfor NSITS skal kunden reklamere så snart der konstateres en mangel og kunden skal have reklameret over den pågældende mangel senest 3 uger fra tidspunktet for levering af den pågældende ydelse. Kunden må desuden ikke selv forsøge at afhjælpe fejlen.
Ved Hardware og Software leverancer skal synlige fejl og mangler anmeldes ved modtagelse og senest efter 8 dage.
NSITS vil bestræbe sig på at afhjælpe eventuelle mangler ved konsulentens arbejde så hurtigt som muligt inden for normal arbejdstid. Afhjælpningen vil bestå i hjælp til at identificere manglen, rådgivning til løsning af manglen eller hjælp til eventuel work-around eller andre tiltag, der minimerer manglernes indvirkning på kundens system mest og hurtigst mulig samt afhjælpe manglerne såfremt det konstateres, at der er mangler ved konsulentens arbejde og/eller dette kan afhjælpes på anden vis.
NSITS vil ikke kunne gøres ansvarlig for andre leverandøres hardware og/eller software, hvis dette ikke er leveret af NSITS, men anskaffet af kunden selv eller via andre leverandører.
IT/Netværk Service og IT/Netværk Support er ikke omfattet af reklamationsretten.
Som udgangspunkt sker afhjælpningen af mangler uden omkostninger for kunden. Er der dog tale om mangler som skyldes manglende ydelser, som kunden alligevel skulle have betalt for, såfremt de var leveret i første omgang, forbeholder NSITS sig ret til at fakturere rimelige omkostninger, herunder konsulenttimer for dette arbejde. Såfremt NSITS ikke kan genskabe fejlen sammen med kunden, remote eller hos kunden, er NSITS dog berettiget til at fakturere for sædvanlig konsulentydelse, kørsel mv.
Såfremt væsentlig mangler ikke er afhjulpet senest 2 måneder fra modtagelse af kundens reklamation, kan kunden kræve et forholdsmæssigt afslag i beløbet for den pågældende ydelse.
Kunden kan ikke gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende som følge af fejl og mangler ved de leverede konsulentydelser.
8. Generelt om mangler
NSITS er ikke ansvarlig for:
Fejl opstået som følge af kundens anvendelse af produkter/ydelser i sammenhæng med andre produkter eller tilbehør, som direkte eller indirekte påvirker produktets/ydelsens funktion, og som NSITS ikke var bekendt med, herunder fx hardware eller software, der tilsluttes/installeres efter levering har fundet sted.
Fejl opstået som følge af ændringer eller indgreb i produkter, som ikke er sket i overensstemmelse med NSITS’s anvisninger.
Fejl opstået som følge af kundens manglende uddannelse eller anvendelse af produkterne på en anden måde end foreskrevet i den udleverede dokumentation.
Indskrænkning i systemets funktionalitet eller udvikling, som er forårsaget af kundens egen installation/implementering af software, herunder opdateringer mv.
Har kunden reklameret over mangler, og viser det sig, at der ikke foreligger mangler, som NSITS har ansvaret for eller på anden måde kan tillægges NSITS, skal kunden erstatte de udgifter/omkostninger NSITS måtte have haft i den anledning, herunder konsulentydelse og kørsel anvendt til konstatering samt eventuelle forsøg på afhjælpning af forholdet.
9. Ansvarbegrænsning
NSITS er i intet tilfælde ansvarlig for indirekte tab, herunder driftstab, tabt avance, tab af data eller omkostninger til tredjemandsafhjælpning samt lignende indirekte tab eller skade.
NSITS’s erstatningsansvar er under alle omstændigheder, herunder for direkte tab og forsinkelse, begrænset til 10% af den mangelfulde eller forsinkede leverances fakturaværdi eksklusive moms. Er der således alene mangler ved konsulentydelsen, beregnes de 10% alene af det pågældende vederlag for konsulentydelsen.
NSITS påtager sig produktansvar i henhold til den til enhver tid gældende lovgivning herom, men påtager sig ikke ansvar i videre omfang, end hvad der følger af lovgivningens ufravigelige regler. Ethvert ikke lovreguleret produktansvar udviklet i henhold til dansk retspraksis om erstatning er således udtrykkeligt fraskrevet.
10. Dokumentation og vejledning
Med leverancer følger produktbeskrivelser, manualer og brugervejledninger til standardsoftware i det omfang, dette måtte være udarbejdet af producenten for det pågældende softwareprodukt, og i det omfang dette sædvanligvis medfølger uden beregning. Standardsoftware har ofte dokumentation på internettet på producenternes egne hjemmesider, hvor denne dokumentation kan downloades af kunden. NSITS kan gerne hjælpe med dette, hvis dette ønskes af kunden og i så fald betales for dette arbejde efter medgået tid.
Udarbejdelse af specialdokumentation, herunder dokumentation for specialtilpasninger mv., skal aftales konkret med NSITS, og i så fald betales der for dette arbejde efter medgået tid.
11. Licensbetingelser og brugsrettigheder
Ved køb af standardsoftware erhverver kunden den brugsret, der følger af licensbetingelserne til dette software. Kunden må alene anvende softwaren og den medfølgende dokumentation, som angivet i disse licensbetingelser, og kunden skal overholde alle vilkår i betingelserne.
For specialtilpasninger og andet specielt udviklet software udført af NSITS, erhverver kunden en ikke-overdragelig og ikke-eksklusiv brugsret til sådanne special tilpasninger og andet specielt udviklet software.
Alle rettigheder, herunder samtlige ophavsrettigheder, tilhører NSITS. Herudover kan kunden udøve de rettigheder, der følger ufravigelige regler i ophavsretsloven.
Kundens brugsret er betinget af betaling af den fremsendte faktura, og brugsretten indtræder først ved fuld betaling. Betales fakturaen ikke, er kunden ikke berettiget til at anvende det leverede og en anvendelse vil i givet fald medføre en krænkelse af NSITS”s rettigheder, herunder ophavsrettigheder.
12. Force Majeure
Parterne kan i intet tilfælde gøres ansvarlig for forhold, der må betegnes som force majeure, herunder, men ikke begrænset til, krig, optøjer, strejke, ildsvåde, naturkatastrofer, valutarestriktioner, import eller eksportrestriktioner, afbrydelse af almindelig samfærdsel, afbrydelse af eller svigt i energiforsyningen eller kommunikationssystemer, virusangreb, leveringsproblemer hos underleverandører, længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere mv.
Er en part ramt af force majeure, påhviler det denne part snarest muligt at gøre den anden part opmærksom herpå og har force majeure situationen varet i mere end 2 måneder, kan parterne annullere enhver ordre og ethvert arbejde for den del af leverancen, der er ramt af force majeure. Ved annullering er ingen af parterne ansvarlig for tab hos den anden part, og der kan ikke kræves erstatning, krav på forholdsmæssig afslag eller gøres andre misligholdelsesbeføjelser gældende som følge af force majeure.
13. Eksport/reeksport
Selvom licensbetingelser mv. måtte indeholde vilkår, der berettiger kunden til at flytte eller overdrage software, forpligter kunden sig til at overholde de til enhver tid gældende love og forordninger vedrørende eksport/re-eksport, herunder US Export Administration Act of 1979 med senere ændringer.
14. Service-, hotline- eller opdateringsaftale
Ønsker kunden efter levering af software, hardware og konsulentydelser efterfølgende service og/eller mulighed for hotline og/eller opdatering af software, hardware udover hvad der fremgår af nærværende betingelser, tilbydes kunden at tegne service-, hotline- og driftsabonnement på NSITS’s sædvanlige vilkår for disse ydelser.